Počet hráčů: 2 až 6
Druh karet: 2 sady francouzské rummy – 108 karet se 4 žolíky
Hodnoty: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, J, Q, K, A (eso v této hře může přestavovat jedničku nebo se umisťuje na konci sledu).
Hodnoty karet: eso (A) – 1 bod jestliže je umístěno na začátku sledu. Ostatní karty mají ve sledu svou nominální hodnotu, kluk (J), dáma (Q) a král (K) se počítají za 10 bodů a eso na konci sledu za 11 bodů. Žolík (JOCKER) má hodnotu 15 bodů nebo hodnotu karty jíž zastupuje.
Účel hry: Hráč vytváří z karetních listů seskupení v určitých kombinacích. Každý hráč usiluje o co nejrychlejší vyložení kombinací na stůl. Komu se podaří vyložit z ruky všechny karty, vyhrává.
Kombinace karet: Kombinacemi karet hráč buduje určité seskupení karet. Základním pravidlem je, že hráč tato seskupení musí vytvořit nejméně ze tří karet. 1. Tercka – jde o soubor tří karet stejné hodnoty, ale různých barev. Tercku např. tvoří ♦3 – ♣3 – ♥3 nebo ♦J – ♣J – ♥J apod. Pravidlem je, že v tercce nesmí být dvě karty stejné barvy. 2. Kvarta – jde o skupiny karet stejné hodnoty ve čtyřech různých barvách. Jsou to např. ♠8 – ♦8 – ♣8 – ♥8 nebo kterákoliv jiná hodnota. V sestavě lze žolíkem nahradit kteroukoliv chybějící kartu. Lze také vybudovat tercku nebo kvartu ze samých žolíků. 3. Postupka – je řada tří karet po sobě jdoucích hodnot jedné barvy, sled s více kartami nazýváme hodnotovou řadou. Uveďme si příklady postupky: ♠A – ♠2 – ♠3 nebo ♦4 – ♦5 – ♦6. Eso může být pouze buď nejnižší nebo nejvyšší kartou, ale nikdy obojím zároveň (♥K – ♥A – ♥2 nelze vyložit). 4. Hodnotová řada – je vlastně delší postupka skládající se z více karet jedné barvy – např. ♣9 – ♣10 – ♣J – ♣Q – ♣K. 5. Barevná řada (fleš) – připouštějí ji pouze některé varianty hry. Jde o kombinaci s listy jedné barvy. V případě, že je rozdáno deset karet, pak hráč musí usilovat o to, aby v ruce sebral deset listů jedné barvy a vyložil je najednou na závěr hry. Při hře na barevnou řadu nemusí být karty uspořádány v nepřetržitém sledu a v ruce se mohou objevit dokonce karty stejné hodnoty. Zavírací karta, která se odhodí, může být libovolné barvy.
Rozdání: Existuje několik odlišných pravidel. Většinou se rozdává 13 karet, ale může to být i deset. Počet karet k rozdání je nejlépe předem dohodnout. Po promíchání balíčku se karty v dohodnutém počtu rozdají, předák sedící po levici rozdávajícího obdrží o jednu kartu víc. Zbytek karet rozdávající položí doprostřed stolu reversem navrch jako talón z něhož si hráči postupně dokupují kartu po kartě. Před rozdáváním je možné nabídnout balík k sejmutí hráči po pravici rozdávajícího. Ten si prohlídne první tři karty, je-li mezi nimi jeden či více žolíků nechá si je a o tolik karet méně dostane při rozdávání.
Hra: Jak uspořádat karty v ruce: Pro tvorbu tercek či postupek je nutno si karty v ruce uspořádat tak, aby hráč měl okamžitý přehled o chybějících hodnotách a mohl si zařazovat dokupované listy.
Zahájení hry: Předák vynáší odhozením jedné karty lícem navrch vedle talónu, čímž dává pokyn k otevření talónu a předává hru svému levému sousedovi. Tento hráč má dvě možnosti – buď může dokoupit jednu kartu z talónu, nebo si může vzít kartu, kterou odhodil předcházející hráč. Po dokoupení musí z ruky jednu kartu odhodit do odkládacího balíčku a tím dá pokyn ke hře dalšímu hráči. Stane-li se, že vyčerpáme při dokupování celý talón, vezmeme odhozené listy, otočíme je reversem nahoru a přikupujeme z této nově utvořené hromádky.
Vykládání karet: Vykládací pravidla: Podle některých pravidel se na stůl vůbec nevykládá, hráči své kombinace doplňují v ruce a teprve po dokončení tercek, kvart a postupek se hra zavírá. Světová pravidla ovšem vykládání obecně připouštějí. Ve chvíli, kdy hráč má v ruce karty v hodnotě nejméně 42 bodů, může vyložit svá karetní seskupení na stůl. (Hráči se na hranici bodových hodnot mohou domluvit např. na 30 bodů.) Přitom musí v prvním vyložení mít aspoň jednu čistou postupku. Může pro první vyložení použít kartu z odkládacího balíčku i soupeřova žolíka, pokud k nim přiloží dvě karty z ruky. Ve vyložené řadě nesmí být nahrazena žolíky více než polovina karet. Možnosti: Je možné dohodnout, že vyložit smí hráč až ve třetím kole hry. Od chvíle, kdy hráč vyložil v předepsaném bodovém limitu, může přikládat vhodné karty do vlastních již vyložených karet. Hráč také může přikládat do karet vyložených protivníkem, tedy do jeho postupek, tercek i kvart. Z karet vyložených spoluhráčem však brát listy není dovoleno. Může se tak stát jen tehdy, když protivník nahradil v některé kombinaci určitou kartu žolíkem – hráč, který je na tahu, tak může provést výměnu žolíka za příslušný karetní list. Uveďme pro ilustraci příklad: Soupeř na stůl vyložil srdcovou postupku ♥9 – JOCKER – ♥J. Žolík zde nahrazuje srdcovou desítku. Ten z hráčů, který tuto kartu má v ruce, ji může za žolíka vyměnit jakmile je na tahu, ale musí ho ihned vynést na stůl v nové kombinaci. Další pravidlo pro vykládání karet říká, že žolík v listě reprezentuje pouze hodnotu, kterou v dané kombinaci zastupuje. V řadě „A – 2 – JOKER – 4“ reprezentuje pouze 3 body. Taktika: Není taktické se s vykládáním ukvapovat, neboť jednou vyložené karty nelze vzít zpět a kombinačně je přeskupovat. Kromě toho je dobré se takticky nezbavit momentu překvapení a šance uzavřít hru z ruky, neboť tato hra se hodnotí mimořádně vysoko. S vykládáním lze taktizovat (jak ještě uvedeme) a své partnery udržovat v nejistotě. Všichni hráči musí sledovat odhozené karty a podle nich pak hodnotit možnosti pro vlastní kombinace. Očekává-li některý z hráčů např. pikovou dámu a tato karta již byla soupeřem odhozena do odkládacího balíčku, snížila se pravděpodobnost nabytí této karty přikoupením. Jestliže již byly odhozeny obě tyto karty, hráč musí své kombinace v ruce přeskupit. Z hlediska taktiky by hráč měl mít na paměti, že barevná i hodnotová řada se vytváří obtížně a s velkým rizikem. Je tedy lepší vytvářet jen krátká seskupení karet. V taktice však hráč může počítat i s možností, že se v průběhu hry vyčerpá talón. Tato situace se řeší tak, že se hromádka odhozených karet obrátí reversem vzhůru a odtud se při pokračování hry dokupuje. V tom případě existuje nová naděje na dokoupení karet už jednou odhozených.
Uzavření hry: Podle pravidel je zákonem, že tak jako v průběhu celé hry se v každém tahu odhazuje jedna karta, i v jejím závěru musí hráč poslední kartu odhodit, čímž se hra uzavírá. Hráč, který vyloží všechny karty a odhozením poslední hru uzavře, pokutuje ostatní hráče trestnými body, tedy součtem karetních hodnot, které jim zůstaly v ruce. Možnosti: Hráč, který uzavřel si do další hry může nechat žolíka, kterého měl v ruce a nepoužil ho k vyložení. Rozdá se mu pak o jednu kartu méně. Taktika: Je na místě říci, že při chýlícím se závěru je nevýhodné hrát se dvěma kartami.
Bodování: Hráč, který hru uzavřel získá 10 bodů k dobru. Pokud uzavřel z ruky, 20 bodů. Ostatní si sečtou hodnoty všech karet zbylých v ruce a zaznamenají si pokutové body. Karetní listy v hodnotě 2 – 10 představují svou nominální hodnotu, kluci, dámy a králové v ruce reprezentují 10 bodů, eso se počítá za 11 bodů, žolík, jehož hráč nezařadil, se pokutuje 15 body (někdo stanovuje dokonce i 30 bodů). Možnosti: Hráčům se přičtou body z vyložených karet. Varianta: Při uzavření z ruky se nepřipočte 20 bodů, ale soupeřům se odečte dvojnásobek nominální hodnoty karet, jež jim v ruce zůstaly. Skóre se rovněž zapisuje podle dohody. Hráči mohou hrát do jednoho sta pokutových bodů a pak ze hry vypadávají, nebo se pokuty zapisují bez omezení a na konci večera se konečný součet dělí desti. Bodové rozdíly je možno vyrovnávat i finančně tak, že číslice vyjadřující stovky a desítky jsou považovány za korunové hodnoty. Např. 286 bodů se rovná 29 korunám. Vyhrává vždy hráč s nejnižším počtem trestných bodů. V pravidlech pro hru rummy existuje řada odchylek, na nichž se hráči musí společně shodnout ještě před začátkem hry.