Prvním častým omylem je význam samotné zkratky. STK neboli stanice technické kontroly označuje pouze místo, kde se prohlídky provádějí.
STK se nacházejí po celé republice a jejich služeb je třeba využít v případech přesně specifikovaných zákonem. Pojďme se podívat na to, kdy je třeba na STK dorazit a jaká je cena STK 2021.
Druhy technických kontrol

Téměř každá STK provádí tyto druhy prohlídek, vycházejících ze zákona:
- Pravidelná technická prohlídka
- Opakovaná technická prohlídka
- Evidenční kontrola
- Kontrola emisí
- Technická prohlídka před registrací vozidla
U každého z těchto případů má prohlídka vozidla jiný důvod i průběh, a především u každého z nich je jiná i cena STK. Důležité je zmínit, že není možné přesně říci, kolik za prohlídku zaplatíte.
U každé STK je cena jiná, můžeme proto uvést pouze průměrné hodnoty, ve kterých se budete pohybovat. U které STK prohlídku absolvujete je na vás, a proto je i na vás, abyste si vybrali tu nejlepší cenu. Záleží také na konkrétním vozidlu. Obecně platí, že cena STK na diesel je vyšší než u benzínových motorů.
Pravidelná technická prohlídka
Tato prohlídka je nejznámější z výše zmíněných, a mnoho lidí ji označuje právě jako STK. Každého majitele vozidla dříve nebo později čeká. Kontroluje se při ní celková technická způsobilost vozidla, a je třeba ji absolvovat každé 2 roky. Výjimku mají úplně nová auta, platnost první prohlídky je zde 4 roky.
A jaká je tedy cena STK 2021? Obvykle se pohybuje cena v rozmezí od 600 do 1000 korun, ale na ceně STK se může podepsat také velikost vašeho vozidla.
Opakovaná technická prohlídka
Této prohlídky se dočkáte pouze v případě, že vaše pravidelná technická prohlídka nedopadla dobře. Pokud technici na vašem vozidle objeví nedostatky, máte obvykle 30 dní na nápravu, během kterých vás na STK čeká pouze částečná prohlídka, na které se zkontroluje problematická část vozu. Pokud je technický stav vozu opravdu špatný, můžete mít i zákaz s ním znovu vyjet, dokud neprovedete potřebné opravy. Cena STK je pak obecně nižší než u pravidelné prohlídky, obvykle třetinová.

Evidenční kontrola
Tato prohlídka by měla zajímat každého, kdo si hodlá koupit nebo prodat ojetý vůz. Přepis vozidla na nového majitele není možný bez protokolu o evidenční kontrole. Tu může nechat na vozidle provést jak původní, tak budoucí majitel, záleží na domluvě.
U přepisu lze také využít protokol o úspěšně zakončené pravidelné technické prohlídce, ale pouze 30 dní od jeho vystavení. U evidenční kontroly je třeba počítat s cenami mezi 300 a 500 korunami, v případě větších vozidel i s vyššími.
Kontrola emisí
Původně naprosto samozřejmá součást pravidelné technické prohlídky, o jejímž úspěšném provedení svědčila zelená známka na SPZ. Díky tomu si také vysloužila název STK na emise. Dnes již takovou známku nedostanete, ale kontrola emisí je stále povinná. Limit její platnosti je ovšem také dva roky, takže se velmi často provádí na stejném místě a ve stejný čas jako klasická STK kontrola.
Kolik ale za tuto prohlídku zaplatíte? Cena STK na emise se pohybuje v řádech nižších stovek korun, v průměru od 400 do 800 korun. Tento údaj ovšem platí pro benzínové motory, jak již bylo zmíněno výše, cena STK na diesel je vyšší, a proto je třeba počítat s cenou o 200 korun vyšší.
Technická prohlídka před registrací vozidla
Tento typ prohlídky je důležitý zejména pro ty, kteří plánují registraci vozidla dovezeného ze zahraničí. Díky tomu se jí také říká dovozová STK. U dovozové STK je cena obvykle velmi podobná jako u pravidelné technické prohlídky.
Co je STK?
STK je zkratka pro stanice technické kontroly. Jedná se o servis, kde se provádí technická prohlídka silničního vozidla.
Platnost STK (roky)
Vozidlo | První prohlídka | Další prohlídky |
---|---|---|
osobní automobil | 4 | 2 |
nákladní automobil do 3 500 kg | 4 | 2 |
nákladní automobil nad 3 500 kg | 1 | 1 |
autobus | 1 | 1 |
motocykl do 50 cm3 nebo do 50 km·h-1 s výjimkou motocyklu opatřeného šlapadly | 6 | 4 |
motocykl nad 50 cm3 a nad 50 km·h-1 nebo motocykl opatřený šlapadly | 6 | 4 |
traktor | 4 | 4 |
nebrzděný přívěs do 750 kg | 6 | 4 |
přípojné vozidlo do 3 500 kg kromě nebrzděného přívěsu do 750 kg | 4 | 2 |
přípojné vozidlo nad 3 500 kg | 1 | 1 |
vozidlo taxislužby, vozidlo s právem přednosti v jízdě, speciální automobil | 1 | 1 |
vozidlo autopůjčovny s výjimkou nebrzděného přívěsu do 750 kg | 1 | 1 |
Jak se připravit na STK? – Pneumatiky
Nesprávný rozměr pneumatik je jedna z nejčastějších problémů u technické kontroly. Pneumatiky a rozměry ráfků musí být v souladu s automobilem, to znamená, že rozměry možných pneumatik a ráfků jsou uvedeny ve velkém technickém průkazu. Pokud jsou na autě nazuty jiné pneumatiky, než je uvedeno v technickém průkazu, jedná se o jasný nedostatek, který vede k rychlému ukončení technické kontroly vozidla. Přitom je kontrola rozměrů ráfků a pneumatik jednoduchá. Další věc spojená s pneumatikami je jejich opotřebení. Pokud nemáte dostatečný vzorek na pneumatikách, Váš vůz na technické kontrole neprojde.
Ojetí pneumatik lze zkontrolovat pomocí indikátorů opotřebení přímo na dané pneumatice. Kontroluje se i nadměrné ojetí pneumatik z vnitřní nebo vnější strany pneumatiky. Pokud máte tento problém, je potřeba danou pneumatiku vyměnit a je dobré si rovnou nechat seřídit geometrii, protože špatně seřízený podvozek je důvodem, proč se pneumatiky nerovnoměrně sjíždějí.
Jak probíhá STK kontrola
Vy se starším autem jistě víte, co STK znamená. Jednou za dva roky čisté peklo. Modlíte se, aby váš miláček prošel a dostal tu malou pitomou samolepku na zadní RZ. Kdo jste tam ještě nebyl a máte čerstvě koupené první auto nebo se třeba teprve chystáte na to, udělat si řidičák – podívejte se, co vás ve zkratce na STK kontrole čeká. Je to cca hodinový zážitek a pokud máte vše v pořádku po předchozí návštěvě svého servisu, bude to vlastně celkem sranda. 🙂